0

مقالات رنگ خودرو

مواد تشکیل دهنده رنگ خودرو

ژوئن 13, 2018 در 4:21 ب.ظ توسط

paint-protection

مواد اصلی تشکلی دهنده رنگ اتومبیل

در تولید رنگ اتومبیل 3 ماده وجود دارد که شامل :

1-رزین

 

2-پیگمان

 

3-حلال

در این مبحث شما را با ویژگی این سه نوع مواد آشنا میسازیم

 

رزین

عاملی است که پیگمانها را در حالت تعلیق کنار هم نگه می دارد و باعث چسبندگی رنگ به سطح مورد نظر می شود.

 

پیگمان
پودری شبیه بتون و شامل 100 رنگ یا تونر است و بصورت رنگهای متالیک و صدفی در بازار موجود می باشد.

 

حلال

عاملی است که باعث سیالیت رنگ می شود . بدون حلال ویسکوزیته رنگ بالامی رود و انتقال آن از ظرفی به ظرف دیگر مشکل است.

 

ویژگی و کاربرد این سه نوع ماده

تا سال1985 اکثر اتومبیلها با رنگهای تک جزئی رنگ آمیزی می شد که  مشکلاتی را در تطبیق رنگ بوجود می آورد،

زیرا در رنگهای متالیک تک جزئی، فیلم رنگ از یک لایه مرکب از رزین شفاف، پیگمان، ذرات متالیک و حلال تشکیل می شود.

در این رنگها رمز شفافیت سطح، مرطوب نگهداشتن فیلم رنگ در حین کاربرد است.

یعنی هنگامی که متالیک روی سطح مرطوب پاشیده می شود، بسمت ته فیلم رنگ جاری شده و در نتیجه رزین شفاف بالا می آید و باعث شفافیت رنگ میشود.

 

از این فرایند امروزه در رنگهای بیس کوت استفاده می شود.

با این تفاوت که دیگر نگران شفافیت آن نیستیم، زیرا کلیرکوت اورتان بعنوان پوشش نهائی استفاده شده و شفافیت مورد نیاز را تأمین می کند.

 

حالا به سراغ مبحث لایه های مختف ماشین می رویم

لایه اولی که همان  سطح فلزی بدنه میباشد که به عنوان لایه پایه یا بیس نام برده می شود.

 

لایه دومی لایه پرایمر یا آستر می باشد .

این لایه واسط میان رنگ اصلی و بدنه ماشین می باشد که موجب عدم شره کردن رنگ قبل از خشک شدن

پر کردن نواقص و ایرادهای سطح فلز مانند

پرسکاری و خمکاری

مقاومت در برابر رطوبت و اشعه UV

سفید شدن زمینه رنگ اصلی جهت پوشش مناسب تر

را دارد.

این لایه سفید میباشد و حدود۵۰ میکرون ضخامت دارد.
لایه بعدی که رنگ اصلی ماشین میباشد  و بر روی لایه آستر قرار میگیرد که شامل رنگ دانه های رنگ اصلی میباشد و بین ۲۰ تا ۳۰ میکرون ضخامت دارد.

در رنگ های متالیک لایه چهارمی نیز وجود دارد با نام کیلر که یک لایه ضخیم و شفاف میباشد

و در آخرین مرحله و روی رنگ اصلی قرار میگیرد و وظبفه محافظت از رنگ اصلی را دارد

به اضافه این که ایجاد شفافیت و درخشندگی بیشتری میکند.

لایه کیلر بین ۴۰ تا۵۰ میکرون ضخامت دارد.

زمانی که یک خراش روی بدنه خودرو ایجاد میشود، این خش میتواند به نسبت عمق خود به هر یک از لایه ها آسیب بزند و متاسفانه در صورتی که از لایه خارجی یعنی کیلر بگذرد قابل ترمیم نمی باشد.(اکثر خراش ها بر روی کیلر قرار دارند

برچسب‌ها, , ,

پاسخ دهید

2 × 4 =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>