مقالات
نکاتی در مورد رنگ اتومبیل
مقدار رنگ اتومبیل برای رنگ آمیزی کامل یک خودرو سواری،حدود ۲۰ لیتر است که شامل آستر اول، میانی و لایه های نهایی است.به عبارتی از ۲۰ لیتر رنگ اتومبیل برای رنگ آمیزی هر خودرو؛۱۰ لیتر رنگ رویه، ۴ لیتر آستر میانی و ۶ لیتر آستر اول مورد نیاز است.
در سال های ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۰ آسترهای پایه حلالی رنگ اتومبیلها به شیوه نوین بر روی سطح فسفاته آهن اعمال می گردید و از سال های ۱۹۶۰ آسترهای پایه آبی وارد صنعت رنگ اتومبیل شد، که به همان شیوه سالهای پیش روی سطح فسفاته اعمال می شد؛ این آستر های جدید در رنگ اتومبیلها از نظر آتش سوزی و ایمنی بسیار مطمئن تر بودند.
امروزه با استفاده از آسترهای الکترودیپوزیشن رنگ اتومبیلها را تولید میکنند.
رنگ اتومبیلها در حوضه فروش به چند دسته کلی تقسیم میشوند: ((رنگهای کلاسیک (پلاستیک)، رنگهای متالیک، رنگهای مات)) هر کدام از این رنگها با ترکیب مواد خاصی تولید میشوند و میتوان گفت رنگهای مات جدیدترین دستآورد صنعت رنگ اتومبیل است، که با همه دشواریها در ترمیم این رنگها و همینطور گران بودن آنها، خیلی سریع در بازار رنگ اتومبیلها رشد کرد.
امروزه بسیاری از طراحان و تولیدکنندگان اتومبیلها معتقدند که رنگ و نقاشی بدنه خودروها یکی از عوامل مهم در جلب رضایت مشتریها و خریداران خودرو است. همانطور که دانش امروزی در امور مختلف تفاوتهایی ایجاد کرده است؛ بدیهی است که علم پرداخت رنگ بدنه و نقاشی اتومبیل نیز در سالهای اخیر دچار تغییرات زیادی شده است. نوع رنگ و متد نقاشی بدنه اتومبیلها با هم تفاوت دارند و هر کمپانی طبق استانداردهای منحصر به فردی از مواد و متریال متفاوت در نقاشی بدنه خودروهای خود استفاده میکند. کمپانی مرسدس بنز که بیش از ۵۰ سال است در ایران به شکلهای مختلف فعالیت میکند، از رنگهای مختلفی برای بدنه خودروهایش استفاده میکند؛ این شرکت بزرگ آلمانی بر اساس سفارش ساخت و مناسب با آب و هوای حاکم بر منطقه سفارش دهنده، از مواد متفاوتی برای رنگآمیزی و نقاشی بدنه اتومبیلهایش استفاده میکند. به طور کلی خودروهای مرسدس بنز موجود در کشور معمولا یا سفارش اروپا و یا سفارش کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند. خودروهای سفارش کشورهای حاشیه خلیج فارس، به دلیل گرمای شدید ناشی از تابش نور آفتاب در آن منطقه و همینطور وجود رطوبت در هوا، با متد متفاوتی رنگ آمیزی و نقاشی میشوند؛ نقاشی اتومبیلهای سفارش این کشورها معمولا با استفاده از ترکیب رنگ واتربیس (محلول در آب) با مواد و متریال مقاوم سلولزی صورت میگیرد. رنگ بدنه اتومبیلهای سفارش کشورهای حاشیه خلیج فارس، معمولا از دو الی سه لایه رنگ پایه (basic) و یک لایه رنگ پوششی (سلولزی) تشکیل شده است. اما خودروهایی که سفارش اروپا یا به اصطلاح سفارش آلمان هستند با متد و مواد متفاوتی رنگآمیزی میشوند. در کشورهای اروپایی به دلیل قوانین سازگار با محیط زیست و همینطور آب و هوای معتدل، استفاده از رنگهای سلولزی در نقاشی اتومبیلها ممنوع است؛ این قوانین به دلیل مضر بودن تینر برای محیط زیست تعبیه شده است و هر سه لایه رنگ بدنه خودرو، از ترکیب رنگهای واتربیس (محلول در آب) تشکیل شدهاند.
رنگ اتومبیل یکی از فاکتورهای ما برای خرید یک خودرو است، رنگ اتومبیل در واقع پوششی برای قطعات بدنه یک خودرو است. رنگ اتومبیل در حالی که میتواند یک جنبه زیبایی برای خودرو باشد، در عینحال رنگ اتومبیل میتواند یک پوشش محافظتی برای خودرو به شمار برود.
مد در رنگ اتومبیل
امروزه رنگ اتومبیلها هم مانند خیلی از فاکتورهای زندگی ما، تحت تاثیر مد قرار دارند.
طراحان خودرو هم مانند طراحان در حوزه فشن، همواره در مسیر و موازی با مد پیش رفتهاند و اکنون شاهد استفاده از متدها و مدلهای جدید در رنگ اتومبیلها هستیم.
امروزه طراحی و تولید یک خودرو با در نظر گرفتن یک جامعه هدف و استانداردهای آن صورت میگیرد. بدیهی است رنگ اتومبیل یکی از شاخصههای مهم در طراحی یک خودرو است که با توجه به مد و سلیقهی بازار یک جامعه، در پروسه تولید انتخاب میشود.
اولین اتومبیلهای تولید شده توسط کمپانی فورد به رنگ مشکی بودند، زیرا در آن زمان رنگ اتومبیل، یکی از شاخصههای فرعی زیبایی شناسی به حساب میرفت و البته بیشتر، جنبه یک لایه برای پوشاندن آهن خام و قطعات بدنه بود تا یک شاخصه برای طراحی خودرو.
با پیشرفت صنایع پتروشیمی در جهان و تولید رنگ پلاستیک و همینطور بوجود آمدن سبکهای جدید مد مانند پاپ آرت، باعث شد رنگ اتومبیل یکی از شاخصههای مهم در فروش یک خودرو به شمار برود. باید بگوییم تنوع در رنگ اتومبیلهای امروزی را مدیون به گسترش مد در دهههای ۸۰ تا ۹۰ میلادی هستیم.
هم اکنون شاهد تنوع در رنگ اتومبیلهای موجود در بازار هستیم و میتوان به جرعت گفت که رنگ اتومبیلها، امروزه یکی از مهمترین فاکتورهای ما برای انتخاب یک خودرو هستند.
خودرو و رنگها، این دو در ظاهر چقدر میتوانند به یکدیگر بیارتباط باشند. حقیقت اما این است که رنگها به شدت بر صنعت خودروسازی تاثیر دارند و خودروسازان بزرگ اهمیتی ویژه برای رنگها قائلند. زیرا رنگها به راحتی میتوانند فروش یک خودرو را با افت مواجه کنند و یا آنرا به اوج برسانند. دلیل این موضوع هم چیزی جز روانشناسی رنگها و تاثیر آن بر آدمها و زندگیشان نیست .
این موضوع را به شکل شفافتری میتوان در تاثیر رنگ در لباس آدمها مشاهده کرد. مسلما برای هر کسی مهم است که لباسش چه رنگی باشد و چه رنگی بپوشد که به او بیاید. مثلا گفته میشود برای اینکه روزها فعالتر و شادتر باشید و با انرژی بیشتری کارتان را پی بگیرید باید از پیراهنهای قرمز استفاده کنید. یا برای مثال اگر میخواهید در روز با اشتها باشید و از خوردن و آشامیدن لذت ببرید زرد و نارنجی به تن کنید. یا برای مثال برای شادابی در طول روز لباس سبز به تن کنید. همه این موارد به خوبی نشان میدهد که رنگ چه تاثیری بر انسان و حال و اوضاع اطرافش میگذارد .
حال همین شرایط را میتوان در بازار خودرو مشاهده کرد. اگر دقت کرده باشید شرکت فراری بیشتر خودروهای خود را به رنگ قرمز یا زرد تولید میکند. آمار خودروهای شاسیبلندی که با رنگ تیره- مشکی، قهوهای یا سرمهای- تولید شدهاند بر خودروهایی که رنگ روشن داشتهاند میچربد. دلیل این موضوع چه میتواند باشد .
اکثر فراریها قرمزند چون …
رنگ قرمز رنگی پرهیجان، خشمگین و پرحرارت است که میتواند نشان دهنده سرعت و قدرت باشد. حال باید گریزی بزنیم به مشخصات فنی خودروهای فراری! فراریها خودروهای به شدت پرسرعتی هستند که از لحاظ موتور بسیار قوی عمل میکنند. این خودرو میتواند در مدت زمان نزدیک به ۳ ثانیه از سرعت ۰ به ۱۰۰ کیلومتر برسد و آسفالت را از جا بکند .
با توصیفاتی که از رنگها شد مشخص است که تنها رنگ قرمز و زرد هستند که میتوانند حق این ماشین را ادا کنند. این دو رنگ را برخی به «رنگهای آتش» تشبیه کردهاند. رنگهای آتش یعنی همان زرد و قرمز جزو رنگهایی هستند که در شعله آتش دیده میشوند. قطعا رنگ قرمز میتواند به خوبی نشان دهنده سرعت و قدرت این خودروهای پرسرعت باشد. البته فقط فراری نیست که متوجه این موضوع شده بلکه بسیاری از کمپانیهایی که خودروهایی سرعتی میسازند از این فوتوفن برای فروش خودروهایشان استفاده میکنند .
شاسیبلندها عموما تیرهاند چون …
برای پاسخ به این سوال که چرا خودروهای شاسیبلند بیشتر تیره رنگ هستند باید به خصوصیات رنگهای تیره از جمله مشکی و سرمهای اشاره کرد .
این رنگها عموما جاذبه و ابهت ایجاد میکنند و عموما موجب بزرگ به نظر آمدن افراد میشوند. برای خودروهای شاسیبلند بیشتر رنگهای تیره استفاده میشود تا ابهت و بزرگی آنها بیشتر به چشم بیاید. در برخی کشورها خودروهای شاسیبلند مشکی قیمت گرانتری نسبت به دیگر رنگها دارند و در برخی کشورهای دیگر – از جمله کشور خودمان- هم رنگ سفید قیمت بالاتری نسبت به دیگر رنگها دارد. حال چرا رنگ سفید بیشتر در ایران میفروشد؟
خودروهای سفید گرانتر است چون …
بسیاری از فعالات بازار خودرو دلیل گرانتر بودن خودروهای سفید در ایران نظری ساده و عامیانه دارند. آن هم اینکه رنگ سفید مد است و از سادگی دلچسبی برخوردار است. این افراد آنچنان بیراه نمیگویند چون ایرانیهایی که بیشتر به خرید خودروی سفید رنگ راغب هستند مد و عشقو علاقه به خودروهای سفید را دلیل این موضوع میدانند. ولی قضیه به اینجا ختم نمیشود. برخی میگویند چون ایران جزو کشورهای گرم و خشک است و همچنین شستوشوی خودرو با آب شرب آنچنان کار درستی نیست مردم ترجیح میدهند خودروی سفید داشته باشند تا گرد و خاک روی آن به چشم نیاید و خودرو کثیف جلوه نکند .
برعکس خودروهای تیره به راحتی کثیفی و گردآلودبودن خود را نشان میدهند. البته در همین ایران اکنون رنگهای جدیدتر و جالبتری مثل صورتی و بنفش و سبز هم مد شده است که بیشتر بر روی خودروهای کوچک و جمعوجور به چشم میآید. دلیل ان هم فانتزی بودن این رنگهاست که بیشتر بر روی خودرویها کوچک مینشیند و خود را نشان میدهد.
در این مسئله که انسان ها در طول تاریخ همواره در تلاش بوده اند تا بتوانند شخصیت افراد را از روی مصادیق و نشانه های محیطی پیش از برقرار کردن روابط تشخیص دهند شکی نیست. همچنین انسان ها همواره تلاش کرده اند در مورد چگونگی رفتار و اخلاق اطرافیانشان نیز حدس های فراوانی بزنند. بی شک این شناخت از جنبه گوناگون، تاثیرات بسیاری در نحوه شکل گیری رابطه ها گذاشته است و کمک های فراوانی به نحوه شکل گیری روابط کرده اما آیا بررسی نشانه ها و علائم محیطی می تواند در تصمیم گیری و شناخت افراد از یکدیگر تاثیر بگذارد ؟
سبز ، آبی؛ رانندگی با سرعت مجاز
افرادی که رنگ خودروشان را سبز یا آبی انتخاب می کنند، ترجیح می دهند در محدوده شهر و در هر لحظه سرعت مجاز را رعایت کنند زیرا این رنگ محبوب خانواده ها است .
رانندگان خودرو های سبز یا آبی رنگ علاقمندند که همیشه مراقب دیگران به خصوص اطرافشان باشند و توازنی را در رانندگی و موقعیت خانوادگی شان به وجود آورند. این نکته جالب است که بدانیم این افراد به طور معمول حاضرند مدت ها برای رنگ مورد علاقه شان در نوبت خرید خودرو بمانند، زیرا این دو رنگ را در هر شیئی نشانه آرامش و صبوری می دانند .
روانشناسان بر این باورند که این اشخاص روی هم رفته افرادی صبور و در عین حال، بسیار خانواده دوست هستند.
زرد؛ افراد باهوش، متفکر و خلاق
بی شک شما نیز متوجه این مسئله شده اید که تنها یکی از 100 ماشین موجود در جاده ها، زرد رنگ است ( البته بدون در نظر گرفتن تاکسی ها ! )، و بنابر تحقیقات انجام شده از سوی مرکز مطالعات روانشناسی انگلیس، رانندگان اتومبیل های زرد رنگ در نوع خود بسیار منحصر به فرد هستند .
آنها به طور معمول افرادی باهوش، متفکر، خلاق، دوست داشتنی، سرزنده و شاداب هستند و از هر فرصتی برای نشان دادن این سر زندگی به دیگران استفاده می کنند. زرد همچنین نشانه عشق و علاقه بسیار به کسانی است که دوستشان دارند. حال این سوال مطرح می شود که در ایران چند نفر خودروشان از این رنگ بهره مند است ؟!
سفید؛ رانندگی با اعتماد به نفس زیاد
رنگی که در بسیاری از خودرو ها دیده می شود سفید است. رانندگان این خودروهای سفید رنگ دوست دارند سریع ترین رانندگان جاده ها باشند. این افراد همچنین تمایل دارند با اعتماد به نفس بسیار زیاد در جاده رانندگی کنند، حالتی که شاید نیمی از رانندگان نیز از آن برخوردار نباشند .
برخی از روانشناسان بر این عقیده اند که سفید، رنگی است که می تواند جلب توجه کند و این رنگ در ماشین ها-به رغم آنکه زیاد است-همین حالت را دارد.
نقره ای؛ خونسرد آرام و متین
کارشناسان گفته اند علت اینکه ماشین های نقره ای رنگ کمترین آمار تصادفات و حوادث را از آن خود کرده اند یا به خاطر این است که رنگ شان خیلی خوب در جاده ها دیده می شود یا آرامش ناخواسته رانندگانشان است .
اما تحقیقات نشان داده رانندگان خودرو های نقره ای رنگ، بیشتر از دیگر رانندگان میل دارند همیشه خونسرد، آرام و متین باشند .
شاید به همین خاطر میزان تصادفات و حوادث پیش آمده برای این رنگ از خودروها حداقل است و رکورد پایین بودن آمار تصادفات را نسبت به خودرو های رنگ دیگر از آن خود کرده اند.
طلایی؛ رانندگانی بسیار مودب
رانندگان خودروهای طلایی رنگ بی شک بسیار مودب و با نزاکت بوده و همیشه در تلاش اند تا به هنگام رانندگی نیز ادب را رعایت کرده و حد فاصل قانونی را با ماشین جلویی رعایت کنند .
در واقع، بی شک اگر در جاده یک ماشین طلایی ببینید، مطمئن هستید که راننده آن رعایت فاصله قانونی را کرده و می توانید با اطمینان خاطر، جلو آن ماشین یا پشت آن حرکت کنید !
این راننده ها به لحاظ شخصیتی در محل کار نیز همیشه شرایط خوبی را برای خود فراهم می کنند!
قرمز؛ رانندگانی بی توجه
و اما خودرو های قرمز رنگ، محققان بر این عقیده اند که رنگ قرمز ناخود آگاه مردم را به فکر سرعت، بی احتیاطی و بی پروایی می اندازند. در ضمن، رنگ روشن آن باعث می شود که در جاده راحت تر به چشم آید .
رانندگان ماشین های قرمز رنگ بسیار پر انرژی، فعال، پویا و در صحبت کردن بسیار سریع تر از دیگر رانندگان هستند . شاید به همین علت باشد که بسیاری از ماشین های مسابقه، قرمز رنگ هستند . البته آمار تصادف این خودرو ها حائز اهمیت است که بیشتر روانشناسان علت آن را بی توجهی و هیجان رانندگان این خودروهای قرمز رنگ می دانند.
سیاه؛ محبوب تجار
در کشور های اروپایی رنگ سیاه بسیار استفاده می شود. رانندگان ماشین های سیاه رنگ به طور معمول بسیار شتاب زده هستند و در بیشتر مواقع بر اساس حدس و گمان خود عمل می کنند .
بنابراین بدون اینکه متعجب شوید، باید بدانید که این رنگ ماشین، بهترین و محبوب ترین رنگ منتخب برای تجار است اما در عین حال، ماشین سیاه رنگ، بیش از دیگر ماشین ها با حوادث غیر مترقبه و تصادفات کوچک و بزرگ درگیر می شوند، شاید علت این امر را در تاریکی مطلقی که در این رنگ ها موج می زند بتوان پیدا کرد .
در هر صورت از نظر روانشناسان این رنگ خودرو چندان مناسب تلقی نمی شود و احتمال بروز حوادث را افزایش می دهد .
و نکته آخر :
این نکته می بایست همواره مورد توجه قرار گیرد که خانواده تاثیر بسیار مهمی در روح و روان افراد می گذارد .
این بدین معناست که چگونگی پرورش اعضای خانواده در نوع نگاه آنان و رنگ دلخواهشان تاثیر گذار است، همچنین محیطی که در آن بزرگ می شوند و اینکه تحت تاثیر کدام عوامل روحی و فکری بوده اند سبب می شود که رنگ مورد نظر افراد متفاوت باشد اما نباید این مسائل فراموش شود که افراد با توجه به روحیات و حالت های رفتاریشان رنگ مورد علاقه شان را برای تمامی اشیاء مورد استفاده شان انتخاب می کنند .